آموزش جامع مونتاژ دوچرخه بصورت قدم به قدم ، با ما همراه باشید.
آنباکسینگ (جعبه گشایی)
باز کردن جعبه شاید موضوع ساده ای به نظر برسد. اما در حقیقت باز کردن جعبه دوچرخه نکاتی دارد که در صورتی که آنها را رعایت نکنید ممکن است به دوچرخه شما آسیب برسد. بر روی جعبه دوچرخه عموما جهت حمل و جهت بالای بسته مشخص شده است، در صورتی که جهت بالای جعبه به درستی مشخص است، حتما جعبه را از سمت بالا باز کنید. حتما دقت کنید که موقع بیرون آوردن قطعات اگر بسته بندی با منگنه فلزی پلمب شده باشد، منگنه ها را از مسیر خروج قطعات بیرون بیاورید تا به دوچرخه شما پیش از آنکه نصب شود خط و خشی وارد نکند.
چرخ جلو و فرمان و دسته دوچرخه برای سهولت حمل به صورت جدا در جعبه قرار می گیرند. بدنه دوچرخه، چرخ جلو و فرمان را از داخل جعبه بیرون بیاورید و در صورتی که به هم وصل شده اند آنها را به آرامی از هم جدا کنید.
در نظر داشته باشید که جعبه را سالم نگهداری کنید. در صورتی که بسته ارسال شده برای شما دارای قطعات معیوب باشد، می توانید این قطعات را در بسته بندی اصلی برای فروشنده پس بفرستید.
برخی قطعات کوچک ممکن است هنگام جابجایی جعبه از داخل پاکت های مخصوصشان خارج شوند و در جعبه اصلی پخش شوند. این قطعات را با دقت از داخل جعبه بیرون آورید و در محلی جلوی چشم قرار دهید که در صورت نیاز از آن استفاده نمایید.
ابزار های مورد نیاز برای مونتاژ دوچرخه
ابزار های مورد نیاز برای مونتاژ دوچرخه بنا به مدل دوچرخه و تجهیزات همراه پکیج متفاوت است. اما به طور کلی برای مونتاژ دوچرخه به این ابزار ها نیاز دارید. ضمنا، این ابزار ها بعد ها هم به دردتان خواهد خورد.
- آچار آلن
- آچار بوکس
- روغن دوچرخه
- خمیر مناسب قطعات دوچرخه کربنی( در صورتی که دوچرخه شما کربنی است)
- تلمبه
شروع مونتاژ دوچرخه با نصب لوله زین
برای اینکه لوله زین در محل خود به خوبی ثابت شود باید اهرم رهاساز را مقداری بپیچانید و در حالی که نیاز به فشار خیلی زیادی نداشته باشد اهرم متصل به آن را فشار دهید تا لوله زین در داخل بدنه محکم شود. حتما به این نکته توجه کنید که بیش از حد نیاز قطعات را سفت نبندید.
مونتاژ کرپی و دسته فرمان
- صفحه ای که جلوی کرپی است را باز کنید( بخشی که دسته فرمان را به کرپی متصل می کند.)
- دسته دنده را داخل محل در نظر گرفته شده در کرپی قرار دهید و صفحه ای را که پیشتر برداشته بودید بر روی دسته فرمان قرار دهید و پیچ های آن را سفت کنید. ( پیچ ها را جفت جفت سفت کنید. یعنی سعی کنید هیچ پیچی را تا انتها سفت نکنید . این موضوع باعث آسیب دیدن پیچ و مهره های روی کرپی می شود.)
- در حالی که پیچ کرپی باز است، آن را روی بدنه دوچرخه قرار دهید و پیچش را کم کم سفت کنید تا کمی مقاومت حس کنید. بالای کرپی های متداول ، پیچی به صورت ستاره ای یا آلنی وجود دارد و به صورت مستقیم به بدنه متصل می شود. در حقیقت نمیتوانیم راه نصب دقیقی برای تمامی دوچرخه ها ارائه کنیم. چون دوچرخه های متفاوت شرایط نصب متفاوتی دارند.اما به این مورد دقت کنید که پیچ های کرپی را خیلی سفت نکنید. این موضوع سبب می شود بلبرینگ های بدنه در قسمت کرپی در دراز مدت آسیب ببیند.
- قبل از سفت شدن کرپی، فرمان را صاف کنید. به صورتی که مرکز دو شاخ و مرکز فرمان با هم در یک راستا باشند.
- پیچ های باقیقسمت های فرمان را نیز با دقت و دو تا دو تا به آرامی ببندید تا به خوبی سفت شوند.
مونتاژ چرخ جلو
چرخ را داخل دوشاخ قرار دهید. به طور کلی دو نوع مهره برای نصب توپی چرخ روی دوچرخه وجود دارد.
- پیچ و مهره ساده: بر اساس نوع دوچرخه و قطر چرخ مهره های متفاوتی برای نصب چرخ وجود دارد. اما در این نوع از مهره ها پیچ به صورت مستقیم از داخل توپی چرخ رد می شود و در دو طرف دو شاخ پیچ می شود.
- ضامن دار: یک پیچ کوچک که از داخل چرخ رد می شود. اما این نوع از دوچرخه ها در پایین دو شاخ یک قسمت خالی دارند که باعث می شود چرخ بتواند از داخل آن حفره آزاد شود. اما نکته اصلی در رابطه با این نوع از توپی ها این است که برای رهاسازی چرخ از داخل دوشاخ نیازی نیست که کاملا مهره را از داخل توپی خارج کنید. با باز کردن یک ضامن، چرخ از دو شاخ جدا می شود و می توانید چرخ را کاملا و به سرعت بیرون بیاورید.
نکته ای که هنگام نصب چرخ در چرخ گر به آن دقت داریم این است که اگر دوچرخه شما از لنت هایی که با اصطکاک طوقه سرعت را کم می کند استفاده می کند، باید در هنگام نصب چرخ به فلش های راهنمای روی چرخ دقت کنید. زیرا این طوقه ها به سمتی تمایل دارند و در صورتی که اشتباه نصب شنود ممکن است ترمز های شما به بهترین حالت کار نکنند. اما اگر ترمز شما دیسکی است، کافیست به پیچ و مهره چرخ مقداری گریس بزنید.
نصب شانژمان و پارویی برای مونتاژ دوچرخه
سیستم دنده دوچرخه شما با استفاده از این قطعات کار می کند، بنابر این باید این بخش را با دقت وصل کنید. این قطعات را باید بدون اینکه زنجیر داخلشان باشد نصب کنید. با دقت با استفاده از پیچ های لازم، شانژمان و پارویی را به بدنه دوچرخه متصل کنید.
پس از نصب این قطعات، باید زنجیر را با استفاده از ابزار مناسب باز کنید و از داخل مسیر مناسب بین پارویی و شانژمان و خودرو چرخ عقب و خورشیدی پدال ها عبور دهید.سپس دوباره زنجیر را با همان ابزاری که باز کردید ببندید.
به این ترتیب زنجیر و شانژمان نصب می شوند. اما شما باید حتما سیم های روی دسته دوچرخه را به این دو قطعه اساسی سیستم دنده متصل نمایید. در برخی از انواع دوچرخه این سیم ها از داخل بدنه عبور می کنند، اما در برخی دیگر نیز این سیم ها از روی بدنه به سیستم دنده متصل می شوند. پس از متصل کردن سیم ها به شانژمان و پارویی، باید آنها را رگلاژ کنید که زنجیر صدا نکند و دنده های دوچرخه به خوبی کار کنند.
مونتاژ سیستم ترمز
سیستم ترمز از مهم ترین بخش های مونتاژ دوچرخه است. با توجه به اینکه دوچرخه شما سیستم ترمز لقمه ای دارد، یا اینکه ترمز شما دیسکی است روش نصب ترمز متفاوت است.
ترمز های دیسکی عموما به صورت هیدرولیک کار می کنند و باید روغن آنها پس از نصب تنظیم و هواگیری شود. این ترمز ها عموما با استفاده از یک سیم هایی که سیال در داخل آنها امکان حرکت دارد وصل می شوند. برای نصل قطعه ترمز هیدرولیک هم کافیست پیچ های قسمت لنت را به دوشاخ متصل کنید و از طرف دیگه این لنت ها را با ترمز دیسکی درگیر نمایید.
اما دوچرخه هایی که با استفاده از لنت ترمز متداول عملیات ترمز را انجام می دهند، نیاز به رگلاژ دقیق تر و تنظیم ترمز دارند. این موضوع نیاز به مهارت و تخصص دارد و باید به درستی سیم ها را از دسته ترمز به سیستم ترمز چرخ جلو و عقب برسانید و به خوبی این بخش را رگلاژ نمایید.
باد کردن لاستیک ها
لاستیک ها را برای آغاز سر پا کردن دوچرخه باد کنید و فشار آن را بررسی کنید. معمولا فشار مناسب هر لاستیک در کناره های بدنه آن نوشته می شود. دقت کنید که فشار باد بیشتر از آن مقدار نشود.
- برای نصب پدال ها ابتدا به پیچ پدال روغن بزنید و اگر پدال شما برای نصب به استفاده از مهره و یا آلن نیاز دارد، از آن استفاده کنید. اما موردی که شاید توجه به آن اهمیت داشته باشد، این است که جهت پیچاندن پدال برای نصب با سایر پیچ ها متفاوت است. جهت چرخاندن پدال با جهت متداول باز شدن پیچ هماهنگ است. جهت نصب پدال دوچرخه باید برعکس باشد که به راحتی باز نشود.
- عموما بر روی پدال ها جهت چپ و راست مشخص است و نباید آن ها را اشتباه ببندید. این موضوع سبب می شود شما نتوانید پدال را به درستی ببندید و یا شما را سردرگم کند.
ارتفاع زین را تنظیم کنید
حالا نوبت تنظیم ارتفاع زین است. ارتفاع زین نباید طوری باشد که هنگام دوچرخه سواری به زانوی شما فشار زیادی بیاورد.
ابتدا روی دوچرخه بنشینید و یکی از پاهایتان را روی پدال قرار دهید. حتما این کار را با کفشی که میخواهید با آن دوچرخه سواری کنید انجام دهید. ارتفاع زین نباید به گونه ای باشد که در پایین ترین حالت رکاب زدن، پای شما از رکاب فاصله بگیرد، در حین حال در همین حالت پای شما نباید خم شود. به این ترتیب شما می توانید به خوبی ارتفاع زینتان را تنظیم کنید. می توانید ویدیو های خوبی در رابطه با این موضوع در اینترنت پیدا کنید!
از دوچرخه سواری لذت ببرید
خب، یک مسیر مناسب و تقریبا مسطح را انتخاب کنید و دوچرخه را تست کنید، مطمئن شوید که سیستم ترمز دوچرخه ایرادی نشداشته باشد.